Sunday, November 17, 2013

PROGRAM SEKOLAH HIJAU (GREEN SCHOOL)

Program tersebut telah dilancarkan oleh Tn. Pengetua Cemerlang pada 14 November 2013. Hadir sama pada program tersebut ialah Penolong Kanan Pentadbiran, Penolong Kanan HEM, Guru-guru Kanan dan pekerja swasta. Program ini telah diketuai oleh Pn Raamani (Ketua Panitia Sains) dan dilaksanakan bersama para pelajar SMK Kepala Batas. Pelajar tingkatan 3 turut sama menjayakan program dengan melontarkan "Mudball" ke dalam kolam ikan dan parit di hadapan sekolah.

Definisi Mudball
Mudball adalah Mikroorganisma Efektif (EM) tidak mengandungi mikrob yang khusus. la merupakan campuran mikroorganisma yang terpilih yang berupaya memberi pelbagai faedah. Semua mikrob ini boleh didapati dalam alam semula jadi. la berkebolehan melupus bahan organik dan seterusnya mengeluar bahan larutan yang berfaedah seperti asid amino, gula, alkohol, hormon dan sebatian organik.

Kegunaan Mudball
Mudball bertindak sebagai agen untuk meneutralkan air dan menjernihkan air yang keruh (keladak akan mendap kedasar dan akan hilang sedikit demi sedikit akibat peranan bakteria.
Maklumat Mengenai Mudball>>
USAHA YANG SEDIKIT AKAN MEGHASILKAN KESAN YANG BESAR KEPADA ALAM SEKITAR
WARISKANLAH BUMI YANG BERSIH DAN INDAH KEPADA GENERASI BARU

Gambar Keseluruhan Program>>

No comments:

Post a Comment